Hur får du nöjda klienter?

06.01.2023

Jag stöter på coacher som är väldigt inriktade på att få in klienter till max. Som nästan tävlar mot klockan för att slå rekordet av klienter. Och visst, jag förstår att en coach vill ha in så många klienter som möjligt eftersom det är ju det som ger oss en lön. Men är det inte viktigare att få nöjda klienter? 

Jag har stött på ganska många personer som känt sig brända av den coach de anlitat. Personer som känner sig besvikna på att ha lagt ut stora pengar i tron att coachen ska vara lösningen till deras framgång.  

Då kanske du tänker - "men en coach kan inte lova något eller?"
Det största jobbet är ju vi själva som gör. Men om vi anlitat en coach så ska den coachen se dina misstag och rätta in dig på rätt väga så att du når ditt mål. Om du inte gör jobbet så ska du få höra det också. Om du inte nått ditt mål så är det har din coach inte varit en bra ledare, förutsatt att du gjort jobbet. 

En coach ska inte lova framgång eller resultat egentligen, eftersom som coach kan vi aldrig veta om våra klienter gör jobbet eller inte. Det är lite som en personlig tränare. Vi kan inte säga att vi lovar att kunden kommer gå ner 5 kilo för sen kanske kunden går hem och äter skräpmat till middag varje dag och sen klagar på att löftet var tomt. 

Det vi kan garantera är att om klienten följer programmet vi har, så ska de få resultat. 
Vi kan också erbjuda att ge extra hjälp till klienten om de inte uppnått målet efter att tiden tillsammans är slut. 
Man kan också ha uppföljning varannan vecka, varje vecka eller månad, beroende på hur länge man jobbar ihop, så att man kan fånga upp vart klienten fastnar och inte går framåt.

Det kan vara lätt att få in klienter men det är svårare att få nöjda kunder. Vilket är viktigast? 

Om du är en coach, mentor eller har något annat service baserat företag så är mitt tips att leda med hjärtat hela vägen. Du vinner på det mer i längden! 


Kan man någon gång garantera framgång till sina klienter?

Det finns andra sätt att jobba på som ger dig chansen att kunna garantera framgång för din klient men då pratar vi om premiumklienter. Är du intresserad av att jobba med high ticket och premiumklienter så boka in ett samtal med mig så pratar vi mer.